NuffnangX

Search This Blog

Daisypath - Anniversary

~ Hey, It's Me! ~

My photo
Petaling Jaya/Gurun, Selangor/Kedah, Malaysia
seorang isteri kepada jejaka kacak (amboi, puji hubby sendiri la plak!), Mama kepada 3 orang anak, macam kembar dah depa bertiga....hihihi....love them so much!

~ My Lovely Friends ~

Wednesday, March 23, 2011

KENANGAN TRAGIS SEMASA KURSUS...

Korang dan bacakan cereka Hikayat Keropok Losong ? Best x? Bolehlah kan? Cerita tu semua hasil garapan semua ahli kumpulan Al-Ankabut. Segala tokot tambah semua dilakukan sendiri. Masa kursus kan mesti ada Malam Persembahan. Masa tu punyalah blurr masing-masing. X tau nak buat apa. Tiba-tiba je terfikir nak gunakan kejadian yang berlaku kat kitorang masa tu.


Al-Ankabut

Kursus ni aku sertai pada tahun 2008 di Kuala Terengganu selama seminggu. Nak sah dalam jawatan wajiblah g kursus ni dan dianjurkan oleh kementerian. Semua jabatan & agensi di bawah 1 kementerian akan hantar la orang-orang yang baru menyertai penjawat awam. Masa pergi tu disediakan 1 bas untuk kami yang dari PJ ni. Lepas tu berjumpalah kami kat Karak dengan yang lain.

Perjalanan memakan masa 8 jam. Walaupun letih tetap seronok. Dapat tengok negeri orang & keluar dari kesesakan kota metropolitan. Jauh dari kesesakan pulak. Damai je rasanya. Kami sampai kat resort dah waktu petang. Dah selesai semua pendaftaran p la duduk kat bilik masing-masing. Malam ni bermula dah program kami. Petang tu kami diberi rehat setelah melalui perjalanan yang panjang.



Kenangan di Batu Burok Beach Resort

Resort kitorang kat tepi pantai. Pagi-pagi xtvt semua menghadap pantai. Best tau. Angin sepoi-sepoi bahasa je. Program kitorang beberapa hari berjalan dengan lancar. Penuhla xtvt semasa kat sana. Paling best makan dan snap gambar je la kejenya. Kat tepi pantai kan...hehehe... Part dengar ceramah tu semua khusyuk je. Tawaduk la masing-masing.

Malam ketiga kat sana cuaca bagaikan awan berarak kelabu. Dari pagi sampailah ke malam hujan xberhenti-henti. Punyalah sedap tido malan tu. Tiba-tiba pintu bilik aku diketuk bertalu-talu. Aku tersedar. Tapi dalam tengah mamai tu sempatlah jeling jam tangan aku. Baru kul 3 pagi lah. Sapa lak yang gatal main ketuk-ketuk pintu ni. Nak buka ke tidak? Serba salah rasanya. Aku dengan roomate dah saling berpandangan. Takut gak sebenarnya. Makin lama ketukan makin kuat macam nak robohlah pintu tu. Kali ni sebut nama aku & roomate pulak. Kitorang tawakal la buka gak.

Rupa-rupanya ahli group aku. Punyalah basah kuyup Kak Lin. Kat tingkat bawah resort air dah naik. Habis barang-barang yang dok kat tingkat bawah. Masing-masing dok naik tingkat atas. Mana yang boleh diselamatkan kitorang p la kutip. Sebab air dah naik paras peha. Tinggi tu. Tapi dalam kalut-kalut tu ada gak yang xsedar pe yang berlaku. Boleh je dorang bersiap nak g ceramah. Nak gelak je rasanya. Kengkawan yang kat bilik bawah semua dah sehelai sepinggang je. Sarapan pagi tu ala kadar ja. Alhamdulillah bantuan tiba masa tu agak cepat. Media massa pun mai buat liputan tau. Glamour la kejap kami ni...hehehe...


Keadan di awal pagi

Banjir yang makin surut

Petang tu ceramah tetap dijalankan seperti biasa. Tapi pakaian kitorang la yang luar biasa. Semua pakai t-shirt & track bottom. Nak g dewan pun dah kena harung banjir. Pakaian tu ja yang sesuai. Lagi-lagilah kengkawan yang baju semua dah basah kuyup. Pakai je la mana yang dapat diselamatkan. Nasib baik resort sudi mendobi pakaian yang dah basah tu. Legalah cikit kan.


Hepi tol redah banjir
 Dalam dok kalut tu masih ada dilema lagi. Persoalannya sekarang sama ada nak teruskan kursus ni atau batalkan? Kalau nak teruskan sama ada nak sambung kat Putrajaya & bila pulak? Adeh pening2 tau. Urusetia la kena fikir tu. Dorang cuma minta pendapat kitorang yang peserta ni lah. Akhirnya kursus diteruskan juga di bandar KT dah hotel pun telah dibook. Petang tu kemaslah barang-barang kami yang ada tu ke penginapan yang baru. Nasib baik jabatan tempat aku kerja ada cawangan di KT ni. Dorang la yang siapkan kenderaan mengangkut kitorang semua. Lega akhirnya.


Siap sedia untuk dipunggah


Tengah buat assignment group
 Kelegaan kami tu xberpanjangan rupanya. Waktu tengah hari tatkala orang-orang lelaki habis mengerjakan Solat Jumaat, terdengarlah satu jeritan seorang perempuan di tingkat paling atas hotel (rooftop). Punyalah kami mendongak mencari suara tersebut. Ada seorang remaja perempuan dah dok tepi bangunan. Terjerit-jerit kata nak bunuh diri.  Kitorang yang tengah dok rehat ni terganggu sungguh lah dengan situasi ni. Semua dah tersadai kat jendela hotel menyaksikan drama tersebut. Orang-orang lelaki yang baru habis solat pun bersidai kat tepi jalan. Sesaklah jalan sekitar hotel. Dahla kat tengah-tengah bandar.

Dengar cerita remaja ni ada masalah cinta. Ni kitorang dah interview abang Bomba tau. Macam-macam versi cerita remaja ni sebenarnya. Siap dapat liputan kat media massa. Gempar betul cerita remaja ni. Ada gak yang sibuk merakam situasi tersebut. Siap kata untuk kenangan bila dok teringat kursus kitorang ni. Macam-macam la korang ni kan...hehehe... Abang-abang Bomba siap tersenyum bila kitorang interview pasal kejadian ni. Dorang mana nak heran. Depa dah biasa menghadapi kejadian ni. Siap cakap biasalah kalau dah masalah cinta ni. Lagipun budak ni nak tarik perhatian je bukan nak bunuh diri betul-betul. Nak suruh boyfriendnya balik kat dia ja.

Tapi anggota Bomba & pihak hotel tetap buat persediaan. Manalah tau budak ni tiba-tiba ubah fikiran. Disebabkan lama sangat nak selesai, kitorang pun ada kelas lak, pergi ja lah kelas dengan berat hati. X senang hati selagi xdapat tengok kesudahannya. Ada gak yang ponteng kelas semata-mata nak jadi saksi kejadian. Budak tu pun selamat turun. Tapi badan dah lembikla asyik terpekik terlolong je. Mana nak tahan. Sekali tengok boyfriend budak tu memang hingusan lagi. X hensem pun siap berkarat rambut lagi. Budak-budak sekarang buta terus disebabkan cinta. Dengar kata dorang ni dari Pahang.

Kursus diteruskan seperti biasa. Cuma yang xbestnya plan kitorang nak BBQ kat rooftop tu xjadilah. Tempat tu dah jadi investigation scene. BBQ kat dewan makan je lah. Walau pun macam tu tetap meriah tau. Siap buat karaoke lagi. Semua dapat hadiah & xdilupakn sambutan hari lahir kengkawan kami.


Hadiah group kami...

hepi besday friends...

Happy Hour ~ karok jangan x karok
Esok plak xtvt kitorang merayap kat bandar KT. Dah bermacam-macam dugaan dan onak duri terpaksa kitorang tempuh Urusetia bawalah jalan-jalan lepaskan tekanan. Kami pergi Pasar Payang, Dataran Syahbandar, Masjid Terapung dan Taman Tamadun Islam. Xsempat nak terjah Masjid Kristal masa xmengizinkan. Masa kat Taman Tamadun Islam kami jumpa Aziz M. Osman 1 family. hehehe....


Taj Mahal @ Taman Tamadun Islam

Masjid Terapung

Inilah kursus aku yang paling tragis dan paling adventure. Banyak kisah & duka. Penceramah-penceramah semua kata batch kami ia akan jadi bualan sampai bila-bila. Xpernah lagi batch yang lain tu kena macam kami. Semua orang akan ingat kejadian ni sampai bila-bila.

  
Nilah peserta-peserta, penceramah & urusetia

-->

3 comments:

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

bestnye main banjir tu..hehe

YanaMIB said...

berkursus sambil bercuti..ehehh~

bojie_boboy86 said...

kekeke....letih angkat barang & tgk org nak bunuh diri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...